Cultura epuizarii incepe in scoala: de ce nu invatam niciodata sa ne odihnim cu adevarat

La gradinita ne invata sa ne jucam si sa desenam. La scoala, incep sa ne invete sa concuram. Sa terminam repede, sa raspundem corect, sa stam „cuminti”, dar sa fim atenti in acelasi timp. Nici nu incepe bine clasa intai, ca deja copilul devine „elev”. O eticheta care nu suna periculos, dar care aduce cu sine o presiune constanta: sa fii performant.

De aici incepe, incet, dar sigur, cultura epuizarii. O forma de oboseala care nu vine dintr-un sprint, ci dintr-o cursa lunga, care nu pare sa se termine niciodata.

Primele semne: odihna ca vina

Ai auzit si tu replici ca: „Te odihnesti dupa ce termini lectiile”, „Te joci doar daca ai luat nota buna”, „Pauza e pentru lenesi”. Se spune intr-un ton „educativ”, ca o regula fireasca, dar in mintea copilului se intipareste un mesaj clar: odihna trebuie castigata. Nu e un drept. E o recompensa.

Ce urmeaza dupa? Adolescenti care invata pe rupte ca sa ia BAC-ul, studenti care considera normal sa doarma 3 ore inainte de un examen, angajati tineri care se simt vinovati daca isi iau o zi libera „doar ca sa respire”.

Odihna ajunge sa fie confundata cu slabiciunea. Cand, de fapt, e una dintre cele mai inteligente alegeri pe care le poti face pentru mintea si corpul tau.

Cum te invata scoala sa nu-ti cunosti limitele

Scoala ar trebui sa fie locul unde inveti cum functionezi, ce iti place, unde ai nevoie de timp. Dar in realitate, e rareori despre asta.

Orele sunt programate fara pauze reale. Evaluarile vin in lant. Programul e rigid, iar ritmurile personale nu conteaza. Copilul nu are voie sa spuna ca e prea obosit. Ii va fi pusa eticheta de „lenes”. Nu poate sa refuze un test in ziua in care are febra sau a dormit prost — pentru ca „viata nu te intreaba cum te simti”.

Nu e un atac la adresa educatiei in sine. E o observatie despre cum sistemul ignora dimensiunea umana. Iar asta se transforma, pe termen lung, in adulti care nu stiu cand e cazul sa se opreasca. Nici cum.

Cand oboseala devine o valoare

Un elev care spune ca s-a culcat la 2 noaptea pentru ca a invatat pare admirabil. „Bravo, munceste!” — aplauda adultii. Mai tarziu, la locul de munca, un coleg care raspunde la emailuri la 23:45 devine „dedicat”. Se creeaza un cult al suprasolicitarii. Oboseala devine o virtute. Cu cat te consumi mai tare, cu atat pari mai valoros.

Doar ca, in spatele acestui scenariu, apar:

  • burnout-ul cronic;
  • tulburari de somn;
  • anxietati care n-au nume, dar care rod pe dinauntru;
  • dificultatea de a te relaxa chiar si in weekend sau vacanta.

Nu suntem obositi pentru ca lucram mult. Suntem epuizati pentru ca nu stim sa ne mai oprim.

Ce inseamna, de fapt, odihna reala?

Nu inseamna doar somn. Si nici nu inseamna sa stai pe telefon toata ziua spunand ca „te relaxezi”. Odihna reala are mai multe forme si fiecare corp are nevoi diferite. Uneori e liniste. Alteori e miscare lenta. Poate fi o ora fara ecran sau o conversatie cu cineva care nu te judeca.

A te odihni nu inseamna sa pierzi timp. Inseamna sa-ti incarci mintea ca sa poti functiona din nou in mod clar.

Scoala ar putea introduce aceste concepte. Sa le predea la fel cum preda formule. Dar nu o face. Pentru ca nici adultii din sistem nu le-au invatat la randul lor.

Cum inveti, ca adult, sa dezveti epuizarea

Greu. Dar nu imposibil. E un proces in care iti recapeti dreptul de a fi obosit fara sa te simti vinovat. Iar asta cere cateva ajustari:

  • sa nu mai compari cat muncesti cu cat muncesc altii;
  • sa recunosti cand nu mai poti — inainte sa cedezi fizic;
  • sa-ti blochezi in calendar timp fara obiectiv;
  • sa spui „nu” fara sa-ti ceri scuze;
  • sa nu mai glorifici productivitatea in sine, ci rezultatul inteligent.

Odihna nu e un premiu. E o alegere. Si e singura care iti permite sa fii om, nu robot.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *